رياضي هيولا نيست
رياضي هيولا نيست
کيوان بالاسرايي
اشاره:
رياضي... اين همان درسيست که هر وقت اسمش آمد، همچين بفهمي نفهمي حال همهمان يک جوري شد!
همان درسيست که تا فصل امتحانات رسيد، با خودمان گفتيم: «تمام درسها يک طرف؛ رياضي هم يک طرف!»
چرا تقريباً همه ما انقدر از رياضي ميترسيم؟
آيا واقعاً استعداد نداريم؟
ايراد از ماست يا از رياضي؟!
* چرا رياضي را سخت ياد ميگيريم؟
دليل اول اين است كه بعضي معلمها رياضي را هم سخت جلوه ميدهند و هم سخت آموزش ميدهند. اگر بچهها روز اول بهخوبي با رياضي آشنا شوند و مسئلهها را خوب ياد بگيرند، متوجه ميشوند رياضي سخت نيست. در صورتيكه بچهها با رياضي مثل غول برخورد ميكنند.
دليل ديگر اينكه اغلب كلاسهاي رياضي، كلاسهاي پويايي نيستند و شيوه تدريس به شكلي نيست كه بچهها از رياضي و حل مسئله لذت ببرند. البته معلمهايي هستند كه كلاس را پويا و شاد و پر انرژي اداره ميكنند و بچهها با انرژي در فراگيري و حل مسئله مشاركت دارند، اما گاهي معلمها درس را روي تخته مينويسند و توضيح ميدهند و كلاس تمام ميشود.
* آيا دانشآموزي هست كه استعداد رياضي نداشته باشد؟
همه آدمها استعداد رياضي دارند، اما حد و حدود اين استعدادها كمي متفاوت است. دانشآموز بياستعداد وجود ندارد.
* پس ايراد کار کجاست؟
ايراد اول اين است كه بچهها خودشان را باور نميكنند و نسبت به تواناييهايشان بياعتمادند.
ايراد دوم اين است كه اغلب بچهها با «پيشزمينه» و «پيشفرض منفي» با رياضي برخورد ميكنند.
مثلاً دانشآموزي از خواهر يا برادر بزرگترش شنيده كه «رياضي خيلي سخته» و... اين دانشآموز هم با همين ديد با رياضي روبهرو ميشود، در صورتيكه شايد او در درس رياضي از خواهر يا برادرش قويتر باشد.
* بعضي از بچهها به رياضي علاقهاي ندارند ... اما مجبور هستند حداقل براي گرفتن نمره، رياضي بخوانند. چه راهي براي حل اين مسئله هست؟
روانشناسان معتقدند اگر نميتوان با موضوعي ارتباط برقرار كرد، بايد با آن روبهرو و درگير شد؛ يعني موضوع را خوب بشناسيم، به آن نزديك شويم و راهي براي غلبه بر آن و برطرفكردن مشكل پيدا كنيم. هراس و فرار از موضوع، مشكل ما را بيشتر ميكند.
مثلاً هندسه، يك درس شهودياست که ميتوانيم با ديدن يك ساختمان، مثلاً از نظر طراحي، به شكلهاي هندسي آن دقت كنيم و از آنچه در كتابها خواندهايم، استفاده كنيم.
يا شما ميتوانيد به سادگي در كارهاي روزمره زندگي از مبحث «احتمال» كمك بگيريد.
مثلاً حساب كنيد كه روز 13 هر ماه به چه روزي در هفته ميافتد... يا مثلاً احتمالهاي ساده مثل سكه، تاس، يا اينكه اگر خانوادهاي يك فرزند داشته باشد، آن فرزند دختر است يا پسر و هزاران هزار مطلب ديگر... مسئلههاي زيادي در رياضي است كه ميتوان در جهان واقعي از آنها استفاده كرد.
* آيا ميشود براي همه معلمهاي رياضي يك خصوصيت مشترك در نظر گرفت و گفت همه معلمهاي رياضي خشك و بداخلاق هستند؟
اصلاً... نمونههاي زيادي هستند كه اين نظر را نقض ميكند.
همه ما معلمهاي زيادي را ميشناسم كه شاد و پرانرژي و مهربان هستند.
مهمترين مسئله در يادگيري دانشآموز، برقراري ارتباط با معلم است. نحوه ارتباط دانشآموز و معلم در ميزان علاقه و گرايش و موفقيت دانشآموز در درس بسيار مؤثر است.
* چرا وقتي با پدر و مادرمان رياضي تمرين ميكنيم، دعوايمان ميشود؟
مشكل پدر و مادرها اين است كه اول فقط به نمره فكر ميكنند و عموماً معتقدند كه اگر نمره فرزندشان در رياضي 16 شده، فرزندشان خنگ است.
دوم اينكه اصلاً با حوصله برخورد نميكنند. يعني به محض اينكه بچهها مسئله را غلط حل كنند، پدر يا مادر به او ميگويد: «غلط حل كردي، راه حلش اينه كه من ميگم. اينم جوابش»
در صورتيكه بايد با صبر و حوصله بچهها را در مسير رسيدن به جواب همراهي و راهنمايي كرد و اگر پاسخ درست نبود او را در رسيدن به پاسخ درست كمك كنند و اجازه بدهند كه او متوجه اشتباه خود بشود و به جواب درست برسد.
* ...
در مورد درس رياضي و استرسهاي خاص آن تا به حال زياد شنيده و خواندهايد. تمام احتمالات و راه حلهاي کاهش اين استرس را هم بررسي کرديم. اما خود اين هم استرسزا است.
رياضي هم درسيست مثل ساير درسها با 20 نمره.
همين...